Beausergent's Blog

– blog de semne şi minuni –

Antidestine


„Dar contradicţiile nu lipsesc deloc din acest edificiu social. Expansiunea însăşi a Imperiului genera puternice tensiuni; mulţi oameni resimţeau o vie nelinişte, veritabile angoase, în condiţiile disoluţiei vechilor cadre sociale şi morale. Săracii liberi şi sclavii beneficiau prea puţin sau chiar deloc de creşterea economică[…]. Sentimentele lor de frustrare nu se atenuează şi destul de numeroşi reprezentanţi ai grupurilor sociale medii se declasează şi vin să îngroaşe rândurile nemulţumiţilor. Totodată, se menţin contradicţiile între cetăţenii [romani] şi cei rămaşi încă în afara privilegiilor […]. Literatura şi filozofia răspund contradicţiilor şi tensiunilor la care ne-am referit.”

„Au răspuns pe vremea Celui-căruia-nu-i-se-rosteşte-numele-în-timpul-intonării-imnului-naţional, trebuie să răspundă şi acum…” îşi zise Doctorul, închizând gânditor cartea.

– Soră! O perfuzie cu Epictet la pacientul cel nou.

„Întreabă-te în sinea ta: „Preferi să fii bogat sau fericit?” Dacă înclini să fii bogat, ia aminte că aceasta nici nu e bine şi nici nu depinde în întregime numai de tine. Dacă preferi însă, să fii fericit, acesta este şi un bine şi stă în întregime în puterea ta. Căci bogăţia se află în mâna soartei şi este vremelnică, pe când fericirea depinde, cu adevărat, de voinţă şi de suflet.”

„Împăcarea sufletului cu sine însuşi este asemeni unui unui drum scurt şi încântător. Farmec şi graţie multă, trudă puţină.”

„Poziţia şi felul de a fi al filozofului este să aştepte orice folos şi pagubă [doar] de la el însuşi [nu şi de la cei din afară].”

„Începe aşadar cu cele mărunte . Ţi-au risipit untdelemnul, îţi este furat vinul? Spune-ţi că un astfel de preţ cumpără calmul desăvârşit, deplina linişte a spiritului. Nimic nu se dobândeşte pe gratis”

„… oricine, în sărăcie îşi poate petrece fericit viaţa şi foarte rar, în bogăţie şi onoruri.”

– Soră!!! Dă te rog mai încet perfuzia că nu mai pot de atâta fericire!!!
– Las’ că până mâine-ţi trece.

Aceasta a fost Povestea pacientului celui nou

……………….

Din modestie, am eliminat următoarele pasaje:

„După cum focurile de pe ţărmuri, care ridică, din vreascuri puţine, flăcări îmbelşugate, asigură certitudinea trebuitoare corăbiilor care plutesc în largul mării, tot astfel bărbatul strălucit, deşi el însuşi se mulţumeşte cu puţin, aduce servicii nepreţuite concetăţenilor.”    şi
„După cum soarele nu aşteaptă nici imprecaţii, nici formule de vrajă, ca să se ivească, ci străluceşte deodată, direct, fiind primit cu saluturi de încântare de către toţi, tot astfel, nu aştepta nici tu aplauze, laude, zgomote de surle şi trâmbiţi ca să săvârşeşti o faptă bună, ci fă binele, din voia ta proprie şi vei fi iubit asemenea soarelui.”

– Eu i-am explicat lui Epy că nu e cazul să scrie despre mine în cartea lui şi mai ales nu astfel de cuvinte mari, calde şi pline de recunoştinţă. Datele nu i se pierduseră. Doar i-am reindexat tabelele! No big deal. Dar lui i se păruse ceva deosebit! Mă rog, atâta doar că mă aşteptasem ca vorbele mele conform cărora m-aş „mulţumi cu puţinsă nu fie luate chiar mot-a-mot

– Domnul Doctor! Cred că ar trebui să-i schimbăm tratamentul!!!

___________________________________________________________________

Eugen Cizek, Prefaţă la Manualul lui Epictet, BPT,1977

Epictet, Manualul şi fragmente, BPT,1977, trad. D. Burtea

ianuarie 5, 2012 - Posted by | Actualitate, Despre mine

11 comentarii »

  1. Epy mai are la activ niște soare intravenos… 🙂

    Comentariu de ana pauper | ianuarie 6, 2012 | Răspunde

    • De-aia l-am şi pomenit 🙂 !
      Acum, că i-am citit opera, îmi pare rău că nu i-am făcut şi o defragmentare…

      Comentariu de beausergent | ianuarie 6, 2012 | Răspunde

  2. ”Fericirea depinde, cu adevărat, de voință și de suflet”?
    La prima vedere, pare atât de simplu…

    Comentariu de silavaracald | ianuarie 11, 2012 | Răspunde

    • Ai dreptate. Stoicismul e un exerciţiu complex: să nu-ţi expui starea de fericire influenţei unor factori care nu depind de tine. Deci: ”fericirea depinde, cu adevărat, de voință și de suflet” doar în măsura în care ai reuşit să-ţi educi „voinţa şi sufletul” în spiritul principiilor stoicismului. Fiecare „reţetă de fericire” e valabilă pentru o epocă istorică şi pentru o conjunctură din viaţa unei persoane: fă-te stoic până treci puntea. 🙂

      Comentariu de beausergent | ianuarie 12, 2012 | Răspunde

  3. Mă întreb cum ar fi reacționat pacientul la o injecție intravenoasă cu Nietzsche sau la spălături cerebrale cu Descartes…

    Comentariu de ana dobrescu | ianuarie 13, 2012 | Răspunde

    • un husserl subcutanat îl drege 😎

      Comentariu de ana pauper | ianuarie 14, 2012 | Răspunde

      • Oh, da! Husserl în soluţie cu Celibidache! Cum de nu m-am gândit?! 🙂

        Comentariu de beausergent | ianuarie 16, 2012 | Răspunde

    • @ana dobrescu
      Doctorul a dat din întâmplare peste reţeta cu pricina şi s-a bucurat că (stoicismul) se potriveşte cu vremurile pe care le trăim. Exaltarea elanului vital, redescoperirea şi cultivarea staturii mitice a fiinţei umane era un tratament şoc, întradevăr. Cât despre Descartes, nu ştiu ce să zic. Am o carte verde cu numele lui pe ea… Nu-mi amintesc să o fi citit-o :). (Îmi cer scuze că am răspuns atât de târziu, dar în weekend, acasă nu reuşesc să mă adun ca să bloggeresc 🙂 ). Multumesc foarte mult pentru vizită şi pentru acest (prim) comentariu.

      Comentariu de beausergent | ianuarie 16, 2012 | Răspunde

  4. 🙂 mulţumesc pentru primirea călduroasă şi dacă nu e cu supărare am să vin în vizită foarte des. Rămân la opinia că stoicii cei resemnaţi erau adaptaţi la realitate Epictet la condiţia lui de sclav, Marcus Aurelius la cea de împărat, dar nu ştiu dacă ataraxia e potrivită nebuniei de afară. Cât despre Descartes cell verde, dacă singura certitudine e aceea că ar cugeta, cu adevărat că a dispărut de mult.

    Comentariu de ana dobrescu | ianuarie 16, 2012 | Răspunde

    • Excelentă observaţia în privinţa stoicilor. Iar eu mă simt sclav şi împărat în acelaşi timp. 🙂

      Comentariu de beausergent | ianuarie 19, 2012 | Răspunde

    • Da, da… Şi cea despre Descartes (mi-a luat mai mult să-mi pice fisa…)

      Comentariu de beausergent | ianuarie 19, 2012 | Răspunde


Lasă un comentariu