Beausergent's Blog

– blog de semne şi minuni –

O gămălie de lumină


„… cunoaştem, desigur, cu toţii explozia aceea orbitoare provocată de simplul fapt că o păpuşică e ridicată de pe podeaua unei case abandonate cu îngrijire: soldatul care-o face n-aude nimic; pentru el, asta e doar expansiunea mută şi nelimitată a ceea ce în timpul vieţii sale a fost o gămălie de lumină în centrul întunecat al fiinţei.” (Nabokov, La Alep, odată… , 1943, trad. )

…and of course we all know of that blinding blast which is caused by merely picking up a small doll from the floor of a carefully abandoned house: the soldier involved hears nothing; for him it is but an ecstatic soundless and boundless expansion of what had been during his life a pinpoint of light in the dark center of his being.

Atât. O gămălie de lumină.
Uneori resimt ca pe o
vină faptul că am lăcomit la mai mult.
Raniţa-n spate, sergent!

Sau, cum ar spune cineva: „Ţine-ţi mintea ta în iad şi nu deznădăjdui.”

Decembrie 27, 2011 - Posted by | Nabokov, Uncategorized

16 comentarii »

  1. Uneori resimt ca pe o neputinta faptul ca vad lucrurile doar prin prisma proprie,
    Ca nu pot percepe lumea inconjuratoare decat dintr-un singur punct de vedere – al meu.
    Suntem limitati de propria experienta de multe ori neindestulatoare.
    Citind carti am incercat sa vad lucrurile din puncte diferite de vedere.
    Nu stiu in ce masura am reusit sa ies din mine si sa ma plasez in mintea autorului.

    Cred ca am amplificat nejustificat totul…

    Comentariu de ultimulunicorn | Decembrie 27, 2011 | Răspunde

    • Aş fi curios ce anume din postarea de mai sus te-a dus cu gândul la cele spuse în comentariu.

      Citatul de mai sus m-a impresionat prin faptul că se intersecta cu nişte frământări de-ale mele din perioada aceasta… Poate că, altfel, aş fi trecut lejer mai departe, dar aşa, a trebuit să las cartea deoparte, un timp, după ce am citit fragmentul respectiv. Astfel de „intersectări” par a avea efectul unor grenade detonate la baza „zidului de subiectivism” al operei, sau al autorului, provocând breşe în acest zid, care ne permit să-l înţelegem mai bine (sau, poate, să ne înşelăm mai copios 🙂 ).

      Comentariu de beausergent | Decembrie 28, 2011 | Răspunde

      • „…expansiunea mută şi nelimitată a ceea ce în timpul vieţii sale a fost o gămălie de lumină în centrul întunecat al fiinţei.” asta a fost bucata care a declansat regretele in mine.
        Dar nu cred ca pot sa te fac sa intelegi cum anume am interpretat-o si de ce a declansat pareri de rau.

        Ceva gen – stim ce am avut numai dupa ce nu mai este…

        Comentariu de ultimulunicorn | Decembrie 28, 2011 | Răspunde

  2. e tragic că lăcomim la mai mult …
    dar vină nu poate fi …

    Comentariu de cinemavictoria | Decembrie 28, 2011 | Răspunde

    • sunt atât de rare comentariile tale, încât nu mi-am permis să răspund imediat, pe negândite, alandala. după o îndelungă pauză de/în gândire, mi-am dat seama că, oricât aş lungi-o, răspunsul meu tot nu poate fi altminterea. deci zic că eu am trivializat la maximum fragmentul citat, considerând că soldatul nu numai că a ridcat păpuşa, dar s-a mai şi apropiat de bibliotecă, a scos o carte, s-a tolănit în fotoliu, a dat drumul la radio, şi-a aprins un trabuc, şi-a turnat un coniac, şi-a sunat prietenii pentru cozerii amuzante, etc… nemaiauzindu-şi camarazii de luptă care-l strigau de afară disperaţi: „Just get it done and quickly! We’re dying out here!” Vreau să spun că am cam abandonat „domeniul luptei” în ultimul timp, de aceea, hotărârea mea de anul nou ar fi o cugetare de-a lui Brâncuşi, care, e adevărat, sună patetic scoasă din context : „Să munceşti ca un sclav şi să creezi ca un zeu”.

      Comentariu de beausergent | Decembrie 30, 2011 | Răspunde

      • păi comentariile mele sunt rare pentru că eu nu prea sunt o persoană care să comenteze :), sau aşa am devenit, în schimb să ştii că tăcerile mele nu sunt rare, iar mie asta mi se pare mai plin de substanţă, să taci cu tâlc, decât să comentezi cu orice preţ. pe de altă parte, însă, e adevărat că tăcerile altora sunt interpretabile, iar eu ştiu lucrul ăsta mult prea bine şi prea dureros, şi eu am interpretat la greu … de-aia zic că e bine în general să risipim ceaţa de pe lucruri: eu vin şi tac foarte des la tine aici şi e la fel de frumos ca întotdeauna. 🙂 la mulţi ani, beau, un an innoit şi inmiit în bucurie şi hotarârile tale să devină realitate!

        Comentariu de cinemavictoria | Decembrie 31, 2011 | Răspunde

        • uff, ce bine mi-a picat comentariul ăsta. 🙂
          La mulţi ani şi un an nou fericit!

          Comentariu de beausergent | Ianuarie 4, 2012 | Răspunde

  3. Îmi uşurezi foarte mult „misiunea”, ştiu exact ce să-ţi urez:
    “Să munceşti ca un sclav şi să creezi ca un zeu”.
    La mulţi ani!

    Comentariu de T. | Decembrie 31, 2011 | Răspunde

    • 🙂
      Îţi mulţumesc mult pentru urare şi pentru vizitele şi comentariile de peste an!
      La mulţi ani şi un an nou fericit!

      Comentariu de beausergent | Ianuarie 4, 2012 | Răspunde

  4. La mulţi ani! Sunt de acord cu Siluan Athonitul… ţine-o bine şi multă speranţă, sergent!

    Comentariu de Rodica | Decembrie 31, 2011 | Răspunde

    • 🙂 Mulţumesc…
      Da… El e!
      O ţin bine să n-o pierd. 🙂
      La mulţi ani şi un an nou fericit!

      Comentariu de beausergent | Ianuarie 4, 2012 | Răspunde

    • La mulţi ani!!!
      Mulţumesc pentru atenta surpriză 🙂 . Cu siguranţă o să-mi găsesc timp să mă bucur de ea. 🙂

      Comentariu de beausergent | Ianuarie 4, 2012 | Răspunde

  5. La mulţi ani, Beausergent! Să îţi fie gămălia de lumină o galaxie rotitoare de gânduri, ca şi până acum, de fapt! 🙂

    Comentariu de insemnaridinsubterana | Ianuarie 5, 2012 | Răspunde

    • La mulţi ani şi vouă, Însemnărilor! Mulţumesc pentru urare şi aprecieri! 🙂

      Comentariu de beausergent | Ianuarie 6, 2012 | Răspunde

  6. […] vezi şi  aceasta […]

    Pingback de perplexitate « Beausergent's Blog | Februarie 6, 2013 | Răspunde


Lasă un răspuns

