Beausergent's Blog

– blog de semne şi minuni –

facerea de bine


„Atunci am simţit delicateţea lumii, adânca bunătate a tot ceea ce mă înconjoară, subtila legătură dintre mine şi tot ceea ce există, şi am înţeles că bucuria pe care eu o căutam în tine nu se ascunde numai în tine, ci respiră pretutindeni în jurul meu, în zgomotele care trec în zbor pe stradă, în poalele unei fuste sumese caraghios, în vuietul metalic şi duios al vântului, în norii de toamnă umflaţi de ploaie. Am înţeles că lumea nu înseamnă nicidecum o luptă, un şir de întâmplări lacome, ci licărul unei bucurii, emoţia unei fapte bune, un dar pe care nu-l preţuim.

Şi în clipa aceea, în sfârşit, ai venit, mai bine zis nu tu, ci o pereche de nemţi – el în impermeabil, cu picioarele în ciorapi lungi ca nişte sticle verzi, ea slabă, înaltă, în palton de leopard. S-au apropiat de tarabă, bărbatul a început să aleagă, şi bătrânica aceea pământie, înroşindu-se, dându-şi toată silinţa, se uita ba în ochii lui, ba la ilustrate, agitându-se, mişcând cu încordare din sprâncene, cum face câte-un vizitiu bătrân care-şi mână din tot trupul mârţoaga. Dar neamţul n-a reuşit să aleagă, fiindcă soţia lui a ridicat din umăr, l-a tras de mânecă, şi […].

Şi au plecat amândoi mai departe fără să cumpere nimic, iar bătrânica doar a zâmbit, a pus ilustratele la loc şi s-a cufundat din nou în cartea ei roşie. N-aveam de ce să mai aştept. Am plecat de-acolo pe străzile cuprinse de înserare, privind în faţă trecătorii, prinzând zâm­bete, nimicuri uimitoare – uite cum saltă cosita unei fetite care aruncă o minge mică într-un zid, uite ce tristeţe dumnezeiască se reflectă în ovalul liliachiu al ochiului unui cal; am prins şi am adunat toate astea, şi picăturile mari şi piezişe ale ploii se înteţeau, şi mi-au venit în minte intimitatea rece a atelierului meu, muşchii, frunţile şi şuviţele de păr modelate de mine, şi am simţit în degete uşoara furnicătură a unei idei care începea să ia fiinţă.”

text integral (tot şase pagini) aici: Facere de bine (povestioară de Nabokov, 1924, trad.Adriana Luciu)

Decembrie 15, 2011 - Posted by | Literatură, Nabokov

6 comentarii »

  1. şi apoi o cană aburindă care să dezgheţe mâinile

    Comentariu de ora25 | Decembrie 15, 2011 | Răspunde

  2. Beau-ule, facerea de bine e pff…uterul mamei literaturi. Mulţămim de dar!:)

    Comentariu de almanahe | Decembrie 15, 2011 | Răspunde

  3. Cand am inceput sa citesc fragmentul asta de text, la inceput ramasesem total siderat, crezand ca e poate o productie originala a unui blogger in lb romana, ceea ce evident nu avea cum sa fie, deci, fiind mai ipohondru din fire, incepusem deja sa imi fac probleme despre posibila mea sanatate re verificat perceptie vs realitate, adica efectiv nu-mi venea sa cred ce-mi veneau ochii, si incepusem sa ma intreb daca nu ar fi cazul sa-mi rog medicul de familie sa-mi dea trimitere sa-mi fac un MRI la cap/creier…mai ales ca parca am mai avut niste simptome posibil ingrijoratoare posibil coroborative, daca stau bine sa ma gandesc…

    Ma rog, abia pe urma mi-am dat seama ca e doar o traducere a textului unui scriitor profesionist autentic ! Mi-a venit sufletul la loc.

    Despre calitatea traducerii nu as putea sa comentez nimic deoarece nu sunt indeajuns de motivat sa caut textul in original si sa mai si compar. Oricum, misto descriere de situatie a la carte postala/ilustrata pitoresc turistica. Nu mi s-a parut la nivel de videoclip, dar poate ca e din cauza traducerii, sau a vreunui ritm intraductibil.

    Comentariu de Rudolph Aspirant | Decembrie 20, 2011 | Răspunde

    • multumesc pentru vizită şi comentariu.
      mai punem pe blog ce ne place nouă… din ce-am găsit, mesaje subliminale, etc. pentru noi, pentru prieteni… aşa… ca pe bloguri… fără pretenţii.

      sper să mai reveniţi pe-aici.

      Comentariu de beausergent | Decembrie 22, 2011 | Răspunde


Lasă un răspuns

