Beausergent's Blog

– blog de semne şi minuni –

Părinţi şi copii


Eram în liceu şi aşteptam cu înfrigurare, în fiecare luni seara, un minifoileton rusesc „Părinţi şi copii„, după romanul lui Turgheniev.  Distribuţie inspirată, ritm perfect, Schubert pe sound track, dialogurile savuroase, personajele puţine şi bine individualizate… un regal (poate nu în sine, dar eu aşa l-am simţit) şi, bineînţeles, îmi propusesem să citesc, odată şi-odată,  şi cartea. Acum, că am făcut-o, apreciez şi mai mult filmul: faptul că a reuşit să extragă parfumul, să rafineze partea aceea grea, dramatică, pasională cu care se simt obligaţi povestitorii ruşi  să ne impresioneze (sau poate n-ar fi trebuit să citesc cartea în perioada aceasta, când răceala & other stuff  îmi tot dau dureri de cap?). Nu vreau să contrariez pe nimeni. Îmi plac şi mie povestitorii ruşi: Gogol, Tolstoi, Cehov, dar atunci când sunt lăsat să observ, să ghicesc, nu când sunt luat de ceafă şi obligat să sufăr concomitent cu personajele lor. Să fie liniştiţi. Sufăr, nicio problemă, dar puţină defazare nu strică uneori!

Aprilie 28, 2011 - Posted by | ex movies meis

30 comentarii »

  1. vai,sergențel!ești bolnăvior? 😦 să bei ceai mult și să stai la călduț,să te faci bine 🙂

    Comentariu de toscănița | Aprilie 28, 2011 | Răspunde

    • da! iarăşi!
      nici nu mai ştiu dacă e o coincidenţă faptul că mă îmbolnăvesc în perioade încărcate la serviciu, sau e din cauză că. e frustrant că atunci când sunt bolnav nu numai că nu pot stau acasă, dar trebuie să vin la lucru şi sâmbăta!

      Comentariu de beausergent | Aprilie 28, 2011 | Răspunde

  2. eu am şi citit-o. era în colecţia bpt veche, şi avea coperta roşie. îmi amintesc doar că mi-a plăcut.

    Comentariu de puck | Aprilie 28, 2011 | Răspunde

    • şi a mea e tot bpt, tot veche, dar cu coperţi albastre (ediţie 1962). mi-a plăcut şi cartea, daaaar filmul mi s-a părut mai… uşor.

      Comentariu de beausergent | Aprilie 28, 2011 | Răspunde

    • dar filmul l-ai văzut? 🙂

      Comentariu de beausergent | Aprilie 28, 2011 | Răspunde

      • l-am văzut atunci, de aceea nu mă pot pronunţa. mă interesa subiectul, nu aveam cum să nu mă uit.

        Comentariu de puck | Aprilie 28, 2011 | Răspunde

  3. „Să fie liniştiţi. Sufăr, nicio problemă, dar puţină defazare nu strică uneori!” 😆

    Vine primăvara și lucrurile se vor așeza în albie. 100%.

    Comentariu de ana pauper | Aprilie 28, 2011 | Răspunde

  4. N-am văzut filmul, trebuie să recuperez această lacună obligatoriu, mai ales că Părinţi şi copii m-a marcat teribil la momentul citirii ei, adică puţin înainte de liceu, din câte-mi amintesc…Am găsit-o întâmplător în biblioteca unor prieteni, am citit-o, am reuturnat-o şi, apoi, ani de zile am căutat-o s-o cumpăr şi…pauză…Am luat şi citit tot ce-am mai prins de Turgheniev, dar nu găseam Părinţi şi copii. Până recent când am cumpărat-o şi intenţionez o recitire 🙂
    Am povestit cam mult şi subiectiv despre „relaţia” mea cu cartea asta, dar, pentru că e muuult timp de când am citit-o, nu-mi mai amintesc decât faptul că mi-a plăcut enorm şi că m-a bântuit ani de zile faptul că nu mai dădeam de ea :))
    Revin cu impresii după recitire 😀

    Comentariu de Rontziki | Aprilie 28, 2011 | Răspunde

    • exact. şi pe mine „m-a bântuit ani de zile faptul că nu [mai] dădeam de ea”, până anul trecut când am găsit-o la anticariat. eu am avut o „relaţie specială” cu filmul, dar nu zic că nu mi-a plăcut şi cartea. au fost câteva clipe, din-alea, când închizi cartea şi, ridicând ochii spre lume, aceasta ţi se pare transfigurată de ceea ce tocmai ai citit. dar, deşi a trecut mult timp de-atunci, sunt (destul de) sigur că scenariul filmului a lăsat deoparte fire epice destul de consistente din carte. mă bucur că avem afinităţi pe acest subiect. 🙂
      tare mi-aş dori şi eu să revăd filmul, dar ştiu şi eu… o producţie sovietică din anii ’80. nu prea văd cum sau cine ne-ar putea face bucuria asta…

      Comentariu de beausergent | Aprilie 29, 2011 | Răspunde

      • l-am găsit disponibil la un web-store finlandez, dar nu se poate cu plata la livrare. am încercat odată cu un card de cumpărături pe internet dar nu mi-a mers…
        http://www.ruslania.com/entity-3/context-321/details-2921.html

        Comentariu de beausergent | Aprilie 29, 2011 | Răspunde

      • Am o înclinaţie spre literatura rusă, chiar şi atunci când ne trage după ea în suferinţe, dileme şi lupte interioare 🙂
        Trebuie să recitesc Părinţi şi copii, mai ales că în ultima vreme, în afară de Makine, care-mi place foarte mult, nu prea am mai citit ruşi…
        O să mai caut şi eu filmul, dacă-l găsesc pe undeva, dau de veste 🙂

        Comentariu de Rontziki | Aprilie 29, 2011 | Răspunde

        • da,… au ei ruşii ăştia ceva irezistibil în scrisul lor…

          Comentariu de beausergent | Mai 2, 2011 | Răspunde

  5. P.S. Îmi pare rău că eşti suferind şi, mai ales, că mai şi munceşti în atare condiţii 😦 Capul sus că trece suferinţa şi momentul va coincide cu unul mai liber, ca să poţi profita de stare bună şi odihnă deodată 🙂

    Comentariu de Rontziki | Aprilie 28, 2011 | Răspunde

    • 🙂 da… iarăşi am răcit, mulţumesc pentru gândul bun. încep să cred că e posibil ca din cauza supraaglomerării să-mi scadă imunitatea, nu ştiu, nu vreau să cad în ipohondrie. ce mă enervează e faptul că eram învăţat că orice boală se răsplăteşte cu zile libere, de stat acasă, în odihnă şi huzur! e trist că în zilele acestea nu se mai respectă această tradiţie.

      Comentariu de beausergent | Aprilie 29, 2011 | Răspunde

      • Nu se mai poartă să stai acasă când eşti bolnav…şi eu am bolit recent pe altarul muncii, deşi de fiecare dată îmi promit că o să fac în aşa fel încât să-mi iau medical că nu merită…

        Comentariu de Rontziki | Aprilie 29, 2011 | Răspunde

        • La mine e chestie de sincronizare. Dacă aş şti să mă îmbolnăvesc în perioadele mai puţin aglomerate… Voi încerca pe viitor… Şi legislaţia ne încurajează în acest sens, de când cu programările la medicul de serviciu. Ar fi cazul să băgăm la cap şi să nu ne mai îmbolnăvim aşa… la voia întâmplării…

          Comentariu de beausergent | Mai 2, 2011 | Răspunde

    • stare bună şi odihnă. da… sună mai bine! 😉

      Comentariu de beausergent | Aprilie 29, 2011 | Răspunde

    • e amuzant că pe pagina imdb a filmului apare:
      Writers:Yevgeni Grigoryev, Oskar Nikich, and 1 more credit »
      şi dacă faci clic pe „1 more credit” apare şi Turgeniev 🙂

      Comentariu de beausergent | Aprilie 29, 2011 | Răspunde

      • Aoleu!asta din alea „să râzi sau să plângi”…în era imdb, sunt mai importanţi scenariştii decât scriitorul care oferă un material extraordinar pentru un scenariu. Hm…

        Comentariu de Rontziki | Aprilie 29, 2011 | Răspunde

        • Eu am sesizat doar latura amuzantă, recunosc. La fel, la o ecranizare americană după Ana Karenina, pe generic apărea: Leo Tolstoi! (dar poate o fi fost efect optic, deşi am rugat mai mulţi colegi din cămin – era pe vremea studenţiei – să se uite şi ei).

          Comentariu de beausergent | Mai 2, 2011 | Răspunde

  6. iubesc rusii, mai ptuin pe Turgheniev. nu ca nu l-as iubi deloc, dar parca nu-mi sare la inima precum un Gogol, un Bulgakov, un Dost., un Esenin…ca si Puskin, parca-parca nu-i „de-al meu”. 🙂 nu am vazut filmul, ar fi dragut sa il.

    in alta ordine de idei, imi pare rau ca ai racit acum, in pragul verii, mie mi se pare o gluma de un umor indoielnic sa-ti fie rau sub un soare de primavara; unde mai pui ca trebuie sa mergi si la munca. toate gandurile mele bune, sa te faci bine repede, bea mult ceai de busuioc, fa inhalatii cu infuzie de cimbru, nu ignora tinctura de tintaura daca ai febra. sau daca toate astea iti displac, nici o tuica fiarta cu piper si cimbrisor nu e de lepadat, la finalul zilei. 🙂

    Comentariu de Greiere | Aprilie 30, 2011 | Răspunde

    • Mulţumesc pentru sfaturi, dar atacasem deja alopat. Plicurile de theraflu au avut efecte miraculoase. Am luat şi antibiotic ca să nu rămân cu ceva, în caz că a fost un microb şi nu un virus. Reţeta cu ţuică fiartă şi piper&cimbrişor am s-o folosesc de-acum înainte, în scopuri profilactice.

      Filmul mi-a plăcut la vremea respectivă prin atmosferă şi prin uşorul tezism nihilist. La vârsta aceea mă lăsam confiscat de orice lectură uşor tezistă. Dacă aş fi citit atunci „Narzis şi Golmund” al lui Herman Hesse aş fi fost în delir. Acum sunt mai circumspect la „învăţăturile” de tot felul. 🙂

      Comentariu de beausergent | Mai 2, 2011 | Răspunde

  7. Sustine o fetita din Botosani.VOTEAZA FRASINESCU IOANA! Particip la un concurs bazat pe voturi, m-as bucura sa imi acorzi un vot si sa iti rogi prietenii sa faca acelasi lucru http://www.asociatie.adrianenache.ro/

    Comentariu de IOANA | Mai 6, 2011 | Răspunde

    • te-am votat, drăguţă.
      am eu aşa… o afecţiune specială faţă de botoşani şi botoşăneni 😉

      Comentariu de beausergent | Mai 9, 2011 | Răspunde

  8. E un amestec de iluzii si nefericiri acest trecut al nostru!

    Comentariu de elena agachi | Mai 7, 2011 | Răspunde

    • iluzii nu prea cred că mi-am făcut. poate mai ştiu eu ce proiecţii…
      am încercat să-mi fac treaba şi să fiu lăsat în pace. o singură dată am fost revoltat. nefericiri au fost… e drept.
      m-am născut fără să mi se ceară acordul (sau cel puţin nu-mi amintesc).
      arta m-a învăţat să mă bucur, iar prietenii şi Dumnezeu să sper…

      Comentariu de beausergent | Mai 9, 2011 | Răspunde

  9. Cand suferi prin niste ” personaje ” ( care in mintea ta devin de-a dreptul reprezentari exterioare ale propriului sine ), ai sansa sa nu mai suferi prin tine. E o suferinta imprumutata,care instraineaza si care te pacaleste o vreme. Pentru ca apoi sa ridici ochii din carte/film, si sa dai ochii cu…tine insuti.

    Mie imi place sa imprumut, mai ales cand m-am saturat de mine.

    Comentariu de Gnossienne | Mai 14, 2011 | Răspunde

    • da.
      e funcţia catartică a ficţiunii literare.
      când ziceam de „defazare”, mă refeream la acea distanţare dată de transfigurarea suferinţei prin expresia artistică.

      Comentariu de beausergent | Mai 16, 2011 | Răspunde


Lasă un răspuns

