Beausergent's Blog

– blog de semne şi minuni –

după adâncă reflecţie…


injurare verba magistri

De ani de zile sunt admirator fanatic al lui Andrei Pleşu, nu ştiu ce mi-a venit să mă apuc să-i comentez ironic aserţiunile. Încă din primele însemnări pe acest blog reiese că mă străduiesc să scap de obsesii negativiste. Înlocuiţi, în următorul text, „conservatorul” cu „conversatorul” şi veţi observa componenta terapeutică a acestui blog pentru autorul lui:  „Conservatorul autentic nu se lasă definit de negativitatea adversarului; în locul revoltei obositoare şi al împotrivirii fanatice, care cer demascarea „cu timp şi fără timp“ a neorînduielilor veacului, sensibilitatea conservatoare vrea să aducă lumină prin efecte secundare”. Textul de mai jos, publicat ieri din greşeală şi retras, în cele din urmă, e o dovadă că sunt departe de a mă fi vindecat de vindicativ-isme.

„JUPÂN DUMITRACHE: Adicătele, cum vine vorba asta?
IPINGESCU (după adâncă reflecţie): A! înţeleg! bate în ciocoi…”

adică să vedem ce mai zice stimabilul.

Prezenţa „spiritului critic în supradoză” poate fi interpretată ca o reacţie organică la o conduită supra-criticabilă a clasei politice de azi, aşa cum creşte numărul limfocitelor în cazul unei infecţii în organism. „Greul vinei cade asupra celui care distribuie falsul”, dar parcă lor le pasă că au vreo vină…. Iar dacă victima, de sub copitele cailor hoardelor barbare, ridică o mână de împăcare înspre atacator, în cazul în care acesta din urmă o vede, cel mult va râde şi o va scuipa, confundând-o cu cerşirea unui ban sau cu imlporarea milei. Răspunsul e vechi: vai de cei învinşi!

„Spiritul critic devenit insomnie cîrcotaşă este un abuz al inteligenţei. Cel care îl practică are toate şansele să rateze mari ocazii, mari întîlniri, mari momente de bucurie şi cunoaştere.” Cunoaştere luciferică, desigur…

„Spiritul critic ca strategie a refuzului e o deprindere vicioasă, de natură să încurajeze egolatria, vanitatea, euforia deşteptăciunii proprii. E un fel de a opune viului, infinit ramificat, omogenitatea unui neant care îşi extrage criteriile din el însuşi.” Curat ramificat… 😀

„A cultiva, fără încetare, spiritul critic e a te păstra, programatic, „în afară“, a nu răspunde nici unei chemări, nici unei invitaţii.” No, thanks! Deşi văd că nu mă cheamă nimeni. Chiar dimpotrivă…

„Nu e deloc profitabil să forţezi capacitatea de înţelegere a celor care, prin exerciţiul aproape mecanic al spiritului critic, se zidesc, încăpăţînaţi, în afara încercării de a înţelege. ” Ce să-i faci… are şi capacitatea de înţelegere limitele ei..

„Mereu exterior realului şi mesajelor care i se adresează, judecătorul pierde toate ocaziile. Nu are niciodată intuiţia prilejului care trebuie valorificat, a momentului unic, ireversibil, care nu trebuie pierdut.” Bine că-l au alţii!

„Practica maniacală a judecăţii se asociază, de regulă, cu amînarea indefinită a deciziei. Cîntărirea distantă a împrejurărilor sfîrşeşte prin a deveni marginalitate. Prin definiţie, „judecătorul“ nu joacă.” Fals: mi-am dat foc la valiză (oricum nu îmi mai folosea la nimc!).

LATER EDIT: pe cuvântul meu! habar n-am când am dat Publish pe articolul ăsta! M-am trezit cu el pe blog!

Decembrie 7, 2010 - Posted by | - Bine că mi-s io deştept! -

4 comentarii »

  1. esti tare, bre!

    Comentariu de ultimulunicorn | Decembrie 8, 2010 | Răspunde

    • revolta îl face pe om elocvent. tot aşa, când m-am mai ridicat eu odată pe când eram la informatică şi am debitat o filipică înflăcărată la adresa a mai-ştiu-eu-ce, când mi-am încheiat pledoaria, un coleg m-a privit cu ochi mari şi mi-a zis că după masă merge acasă, îşi cumpără o bere, şi-o pune într-un pahar, închide ochii şi îşi mai „pune” o dată discursul meu ca să-l savureze aşa cum trebuie! 🙂

      Comentariu de beausergent | Decembrie 9, 2010 | Răspunde

  2. E un text inteligent si subtil… Chiar e foarte bine că s-a insinuat, fara vrere auctoriala, inteleg, dincolo de gardul admiratiei fanatice si a evadat pe blog… Am putea considera ca nu stim cum de se face ca dl. Plesu observa prea multe excese prozaice, mimind un exces de conceptualizare… Cu siguranta asertiunile magistrului sunt dezinteresate!

    Comentariu de dumitruagachi | Decembrie 8, 2010 | Răspunde

    • multumesc pentru aprecieri…
      nu aş fi vrut să-l public pentru că era expresia a încă unei înfrângeri în „programul” de descleştare a dinţilor. pe pleşu chiar îl consider providenţial pentru noi,dar acum am avut impresia că vrea să mă facă să mă împac cu călăii mei. ceea ce chiar m-a amuzat. am încercat în repetate rânduri o apropiere faţă de ei, dar nu am găsit nimic în comun. am încercat chiar modelul orwell-ian să îl iubesc pe Big Brother. Eşec total. M-am bucurat când a intrat Baconschi în rândul lor, oripilându-mi unii prieteni din blogosferă cu intenţia mea de intra în acelaşi partid cu el. Dar şi el a trecut de la j’accuse la „Zoe! Zoe! Mă iubeşti…” contribuind la creşterea bruscă a consumului de lămâi în ţara asta! Da, măcar pentru persoanele la care ţin foarte mult şi care au încredere în acest partid mi-am dorit să reuşească. Dar iată că acum mirosul de pucioasă a ajuns până la euro-nările Monicăi Macovei şi a lui Cristian Preda. Ghinionul meu a fost că m-am aflat exact în locul unde s-au rupt porţile iadului şi fapturi patibulare au ieşit, cu câţiva ani în urmă, de prin găurile în care cloceau, strigând la noi că s-a terminat cu grija pentru om din perioada comunistă, că e vremea celor mai puternici (puternici în relaţii de partid) şi că dacă nu ne convine să plecăm (ceea ce mulţi am şi făcut). ar mai fi multe, multe de spus, dar trebuie să o fac cât mai diplomatic posibil…

      Comentariu de beausergent | Decembrie 9, 2010 | Răspunde


Lasă un răspuns

