Sensul fără-de-sensului
Hai să-ncerc să-mi dau şi eu cu părerea despre ce-am mai citit (maaare greşeală – pun pariu că-mi voi pierde toţi vizitatorii 😦 ) . Veţi putea aprecia limbajul de lemn pre(ten)ţios cu intarsii de metafore banale.
Personajele lui Kurt Vonnegut: ieşite din Mama Noapte (fără să li se fi tăiat cordonul ombilical).
Vorbim despre romanele:
I. Mama Noapte
Între „a fi” şi „a părea”, un joc asumat schizofrenic. Sau, mai degrabă, jocul practicat ca expresie a schizofreniei asumate, într-o lume a ideologiilor şi totalitarismelor, pentru care libertatea conştiinţei şi existenţa fizică se constituie în opţiunile unei alternative pe care individul nu o poate eluda.
II. Fii binecuvântat domnule Rosewater sau „nu stricaţi orzul pe gâşte” (margaritas ante porcos – mai aproape de original).
De la bogaţi pentru săraci: gloria şi mizeria actului altruist, între intenţie şi finalitate. De mare actualitate acum, când este pusă în discuţie legitimitatea statului social.
III. Dick ochi-de-mort
Existenţe fără sens, găsindu-şi sensul în asumarea, în exerciţiul zilnic al supravieţuirii, cu luciditate şi nonşalanţă, a nonsensului (sau a fără-de-sensului). Se practică ironia şi umorul savuros fie din perspectiva inteligenţei, a bunului simţ, a punctului de vedere edificat, fie din perspectiva perplexităţii. Râdem cu autorul pentru că înţelegem, sau râdem cu el pentru că înţelegem că nu e nimic de înţeles. Dar râdem.
Templul post-modern:
toaleta publică, cu inscripţiile sale delfice, revelatoare de adânci mistere:
„Noi nu ne uşurăm în scrumierele voastre,
Deci n-aruncaţi nici voi chiştoacele-n urinalele noastre!”
sau:
„To be is to do” – Socrate.
„To do is to be” – Sartre.
„Doo be, doo be, doo” – Sinatra.
(am ezitat foarte mult să postez acest triptic. expus aici îşi pierde din impact. să dai de el, spre sfârşitul cărţii, imediat ce întorci pagina, ca o supremă esenţializare a ideii cărţii, îţi taie, pur şi simplu, răsuflarea. dar uite că nu m-am putut abţine. shame on me! )
Inocenţa caracterizează personajul principal al fiecărei cărţi, modul în care se raportează la lume, plătind fiecare pentru câte o culpă mai degrabă impersonală: beneficiile talentului literar într-un regim totalitar, povara morală a unei imense averi nemuncite (moştenite), cultul pentru violenţă într-o lume lipsită de sens. Asumarea culpei conduce la retragerea din societate, retragere din care sunt smulşi de persoane încă angrenate în mecanismul social. „He can run, but he can’t hide”.
Dacă-mi mai amintesc ceva, dacă mă mai prind de ceva, … promit să vă spun… dar, până atunci, mai citesc un Ricoeur, ceva, să-mi mai îmbunătăţesc stilul. Atunci nu veţi mai înţelege nimic din ce voi fi scris. Şi nici eu…
11 comentarii »
Lasă un răspuns către Tomata cu scufita Anulează răspunsul
-
Arhive
- decembrie 2019 (1)
- noiembrie 2019 (3)
- octombrie 2019 (3)
- octombrie 2018 (1)
- martie 2018 (1)
- iulie 2017 (5)
- ianuarie 2017 (1)
- decembrie 2016 (2)
- aprilie 2016 (1)
- martie 2016 (3)
- octombrie 2015 (1)
- august 2015 (1)
-
Categorii
- – Bine că mi-s io deştept! –
- . vorbesc
- About us
- Actualitate
- breaking news
- ca să nu tac
- Caramida zilnică
- ce se dă şi ce se cerne
- Chuck Norris a numărat până la infinit. De două ori.
- Cine e Madison?
- Confesiunile unui om bun
- Că n-am mai postat demult
- De ce citim Proust ?
- Despre mine
- ex movies meis
- Filmul german
- Gâlceava înţeleptului cu televizorul
- Georges Brassens
- Ghici ghicitoarea mea
- Hero şi Leandru
- Inteligenţa eşuată
- Introducere la un mod de a fi
- K să mai râdem
- Klaus Kinski
- La cireşe
- La multi ani
- Le Petit Beausergent Illustré
- Leapsa colorata
- Literatură
- Muzică
- Nabokov
- Nietzsche
- Oameni
- Plume
- ready-made
- Romania actualitati
- scanare
- Secolul 20
- Semne de viata
- Sărbători Fericite!
- The Office
- Timp si eternitate
- Tristeti lusitane
- Uncategorizable
- Uncategorized
- When innocence reigns, evil is not far away
- Ţine-ţi mintea ta în iad şi nu deznădăjdui!
-
RSS
Entries RSS
Comments RSS
reacţia aşteptată:
Comentariu de beausergent | iulie 28, 2010 |
😀 )))) uau!
cat de tare regret acum ca nu am apucat sa citesc nimic de vonnegut asta – shame on me de data asta! ar trebui s-o consider deja datorie morala fata de stie ea cine e.
reactie neasteptata poate:
– mi-a placut. mai vreau.
S.
Comentariu de ultimulunicorn | iulie 28, 2010 |
nu-i timpul pierdut. şi eu am o datorie morală cu „vonnegut asta” faţă de o persoană cu totul specială, care m-a pus, moral şi material, pe cărarea asta. dick ochi-de-mort e o capodoperă. celelalte două sunt excepţionale.
Comentariu de beausergent | iulie 28, 2010 |
si promit ca pun mana sa citesc!
Comentariu de ultimulunicorn | iulie 28, 2010 |
aşa să faci! 🙂
Comentariu de beausergent | iulie 28, 2010 |
Am citit doar Mama Noapte si Abatorul 5 de la Vonnegut si mi-au placut amandoua. Asa cum zici, personajul principal „sufera” de o inocenta, incat chiar daca e vinovat sau condamnabil, tot nu te poti supara pe el. 🙂
Comentariu de Tomata cu scufita | iulie 29, 2010 |
Inocenţa e perspectiva care îi permite lui vonnegut să ne pună sub ochii minţii un munte de paradoxuri, perplexităţi, ori revelaţii, de multe ori grave, care nouă, în lipsa noastră de inocenţă, ne scapă. mai putem adăuga şi o expresivitate literară absolut seducătoare.
Multumesc pentru vizită şi comentariu.
Comentariu de beausergent | iulie 29, 2010 |
vic nu a zis nimic?
ca ei ii place disecarea asta
🙂
Comentariu de Belle de Jour | iulie 30, 2010 |
Să ştii că exact la blogul lui Vic m-am gândit când, după ce-am postat, am încercat să-mi amintesc dacă am mai întâlnit astfel de „abordări neortodoxe” în blogosfera apropiată :). mulţumesc.
Comentariu de beausergent | iulie 30, 2010 |
🙂
scara si fereastra ca subiect de poveste
sa stii ca merita sa continui in linia aceea
si in cea de fata
poti
🙂
Comentariu de Belle de Jour | iulie 30, 2010 |
da… mă tentează … 🙂
thx pt. incurajare!
Comentariu de beausergent | iulie 30, 2010 |