Beausergent's Blog

– blog de semne şi minuni –

scanare cu deturnare


„Una dintre acele surprize ficţionale care deturnează aşteptările oricărui cititor”, specialitate nabokoviană după cuvintele Simonei Şora. Într-unul din numerele-de-secolul20-pe-care-le-am-dat-împrumut-şi-nu-le-am-mai-primit-înapoi erau mai multe povestiri de Nabokov. N-am rezistat şi i-am citit-o unui prieten pe aceasta: Riga. A urmărit, emoţionat, intriga, suferind pentru personajul principal, în care, poate, se regăsea. Când am ajuns, în final, la „surpriza ficţională care deturnează aşteptările oricărui cititor” a fost indignat! S-a supărat. Nu ştiu, pe mine, pe autor, habar n-am, dar aşa ceva nu mi se mai întâmplase şi nici nu mi s-a mai întâmplat de atunci (cred).

Poate o s-o păţesc iarăşi, cu voi. Eu atâta vă rog, dacă, la terminarea lecturii, vă vine să vă daţi cu monitoru’n cap: nu vă supăraţi pe mine, supăraţi-vă pe Nabokov! (Am dat o grămadă de bani pe cărţoiu’ ăsta şi a trebuit să-l tot răsfoiesc până să găsesc povestirea – tiltul ei nu îmi mai spunea nimic.)

Iunie 14, 2010 - Posted by | Nabokov, scanare

16 comentarii »

  1. da cam ai dreptate tare antipatic e nabokov asta desi in final marturiseste ca lumea(lui?)e pestrita..

    Comentariu de mihaeladitoscana | Iunie 14, 2010 | Răspunde

    • Da, ne duce unde vrea el, unde ne-au obişnuit convenţiile literare, iar la final râde de noi: ha! ce v-am făcut! dar o face cu atâta talent încât ne place să ne lăsăm păcăliţi, curioşi, oare ce ne-o mai coace de data asta?!
      mulţumesc pentru vizită şi comentariu.

      Comentariu de beausergent | Iunie 14, 2010 | Răspunde

    • şi „împestriţarea” cred că vine din impredictibilitatea actelor şi „caracterului” personajelor sale! ba chiar a naraţiunii propriu-zise.

      Comentariu de beausergent | Iunie 14, 2010 | Răspunde

      • ”impestritarea” mai degraba cred ca deriva de la”impielitarea”…

        Comentariu de mihaeladitoscana | Iunie 14, 2010 | Răspunde

        • „impielitarea” în personaje. de fapt chiar aşa începe povestirea, cum autorul aduce la viaţă – dă carne, piele – împieliţează – locuri şi oameni, dându-le culorile şi caracterele pe care şi le doreşte el. Tolstoi asculta de personajele sale, era surprins, uneori dezamăgit de actele lor. Nabokov rămâne demiurg până la sfârşit de aceea personajele lui au exact atâta viaţă cât vrea el să le lase.

          Comentariu de beausergent | Iunie 15, 2010 | Răspunde

  2. mie mi-a placut! te-am si furat putin… sau mai bine zis am furat de la Nabokov ;)))

    Comentariu de ultimulunicorn | Iunie 15, 2010 | Răspunde

    • multumesc pentru apreciere. chiar mă gandeam că nu prea are ecouri singurul articol pentru care am cumpărat o carte să-l pot face. până la prânz, mă cam îndreptam spre un minim istoric în ceea ce priveşte numărul de vizitatori! 🙂

      Comentariu de beausergent | Iunie 16, 2010 | Răspunde

  3. […] « Gandu’ bumerang !!! iunie 15, 2010 Asta am furat-o din povestirea scanata de […]

    Pingback de !!! « Ultimulunicorn's Blog | Iunie 15, 2010 | Răspunde

  4. ai sa razi… dar eu chiar am citit povestirea in speranta ca o sa-mi vina sa-mi dau cu monitoru’n cap! si am fost extrem de „dezamagita” sa descopar un final pe gustul meu 😀

    inseamna ca ceva nu e in regula cu mine?!?!?

    Comentariu de ultimulunicorn | Iunie 16, 2010 | Răspunde

  5. inseamnă că ai rezistat tentaţiei de a te identifica cu personajul „pozitiv”. felicitări. 🙂

    Comentariu de beausergent | Iunie 17, 2010 | Răspunde

  6. Are si o morala. Spiritul gregar nu creeaza animozitati.

    Comentariu de catalina | Iunie 18, 2010 | Răspunde

    • asa o fi. dar poate crea indigestii 😀

      asa ca unii dintre noi preferam sa ne tinem departe de turma! 😛

      Comentariu de ultimulunicorn | Iunie 18, 2010 | Răspunde

      • Scuze pentru întârzierea răspunsului.
        Georges Brassens are câteva „luări de poziţie” tranşante în acest sens. Le voi posta cât pot de repede 😉

        Comentariu de beausergent | Iunie 23, 2010 | Răspunde

    • uneori chiar le neutralizează (vezi „Pupat toţi Piaţa Independenţii”). Scuze pentru întârzierea răspunsului.

      Comentariu de beausergent | Iunie 23, 2010 | Răspunde

  7. daca asa sunt toate povestirile, cred ca isi merita banii.
    monitorul e bine merci.

    Comentariu de vic | Iunie 24, 2010 | Răspunde

  8. mă bucur că ţi-a plăcut şi mă bucur că a scăpat şi monitorul. 🙂 atunci, poate-oi mai scana şi altele. cartea a fost scumpă rău. o vreme nu cred că o să-mi mai pot permite extravaganţe de-astea. până nu îşi ia boc înapoi toţi banii pe care nu ni i-au dat liberalii în avans.

    Comentariu de beausergent | Iunie 24, 2010 | Răspunde


Lasă un răspuns

