Beausergent's Blog

– blog de semne şi minuni –

mourir pour des idées


Să mori pentru idei

Să mori pentru idei, ideea-i excelentă
Eu încă n-am murit, pentru că n-am avut-o.
Căci toţi care-au avut-o, mulţime copleşitoare,
Urlând la moarte, au căzut înaintea mea.
Au ştiut să mă convingă şi muza-mi insolentă,
Abjurând de erori, se raliază credinţei lor
Cu un suspin de rezervă, totuşi :
Să murim pentru idei, de-acord, dar de moarte lentă
De-acord, dar de moarte lentă.

Gândind că nu dau turcii,
Să mergem spre ceea lume lungind calea
Căci, grăbind pasul, ajungi să mori
Pentru idei ce mâine deja nu-s mai la modă.
Ori, dacă e ceva amar şi dezolant,
În a-ţi da sufletul Domnului e să constaţi
Că-ai luat-o greşit, pe o idee falsă,
Să murim pentru idei, de-acord, dar de moarte lentă
De-acord, dar de moarte lentă.

Sfinţii Ioani Gură de Aur ce predică martiriul
Cel mai ades, de altfel, o mai lungesc pe-aici.
Să mori pentru idei, e cazul să se spună,
E raţiunea lor de a trăi, nu se privează de ea.
Aproape-n orice taberi se văd intrând în scenă
Mai degrab’ Matusalemi la senectute.
Am dedus că poate-şi spun, în barbă,
„să murim pentru idei, de-acord, dar de moarte lentă
De-acord, dar de moarte lentă ”.

Ideile ce reclamă faimosul sacrificiu,
Secte de tot felul oferind sechele-n abudenţă,
De-şi pune întrebarea-orice victimă nou-venită :
Să murim pentru idei, ce frumos !, dar pentru care ?
Şi cum toate se aseamănă-ntre ele
Când le vede venind, cu drapelul în vânt,
Înţeleptul, ezitând, tot dă roată mormântului.
Să murim pentru idei, de-acord, dar de moarte lentă
De-acord, dar de moarte lentă.

Măcar de-ar fi de-ajuns câteva măceluri
Pentru ca, în sfârşit, totul să schimbe şi să se aranjeze !
După-atâtea reprezentaţii mari, atâtea capete căzute,
Ar fi deja Raiul pe pământ.
Dar ne’ncetat Vârsta de Aur e amânată la calende
Zeilor le e tot sete, în veci nu le ajunge,
Şi moartea numai, moartea re’ncepe ne’ncetat…
Să murim pentru idei, de-acord, dar de moarte lentă
De-acord, dar de moarte lentă.

O voi, agitatori, o voi apostoli falşi,
Muriţi voi primii, vă lăsăm în faţă.
Dar fiţi îndurători ! lăsaţi-i pe ceilalţi să trăiască,
Viaţa e pentru ei, aproape singurul lux pe pământ.
Căci, în fine, Moartea e şi-aşa vigilentă,
Nu e nevoie ca să-i mai ţină cineva coasa.
Ajunge cu dansurile macabre în jurul eşafoadelor !
Să murim pentru idei, de-acord, dar de moarte lentă
De-acord, dar de moarte lentă.

Octombrie 19, 2009 - Posted by | Georges Brassens

28 comentarii »

  1. ba nici macar de moarte lenta, la cate idei imi trec mie prin cap de dimineata pana seara 🙂 si la cate pisici au nevoie de mine. 🙂

    Comentariu de cinemavictoria | Octombrie 19, 2009 | Răspunde

  2. oricum, radu cosasu spunea: „omul se naste, traieste si …oare”.
    multumesc pentru vizita si comment!

    Comentariu de beausergent | Octombrie 19, 2009 | Răspunde

  3. auzi, stii ce am observat io intr-o zi tot zapand in fatza televizorului si trecand de cateva ori prin „trinitas”? mai toti tipii care se exprima p-acolo, imbracati in straie negre, sunt rotunjori la fatza, tunsi, rasi, frezati, masati, plesnesc de bunastare, nu e unu’ macar incercanat sau macar mai pirpiriu, asa, sau macar sa aiba o expresie mai abstracta …

    Comentariu de cinemavictoria | Octombrie 19, 2009 | Răspunde

  4. eu, din fericire, nu „prind” trinitas. iar la „universul credintei” nu ma uit nici batut. cât despre cinstitele feţe care se oferă contemplaţiei pe sticlă, încă gala galaction spunea că seminariile ortodoxe româneşti umplu ţara de preoţi atei şi făţarnici. am cunoscut preoţi şi ierarhi de ambele tipuri. si buni şi răi. apropierea de ierarhia bisericească a fost pentru mine o experienţă traumatizantă (şi am proprietatea termenilor). de aceea am fugit de ei cu viteza luminii. cunosc, însă, şi preoţi care fac din convingere şi cu dedicaţie ceea ce fac. chiar un prieten, fost coleg de liceu, armată, facultate, vecin de cartier, etc. după ce am terminat amândoi electronica, a dat la teologie, în ideea că voi da şi eu. ei bine eu nu am putut învăţa „istoria bisericii româneşti” (nu pot citi cărţi atât de groase) – aşa că n-am dat. acum e preot, doctorand, profesor de greacă la facultate. a lăsat o slujbă bine plătită – de inginer electronist (şi eu am lăsat-o, dar din alte motive), pentru a se duce preot la ţară. iar oamenilor de acolo nu le venea să creadă ce popă ca lumea au. dar, voi dezvolta.

    Comentariu de beausergent | Octombrie 19, 2009 | Răspunde

  5. ah, da! a apărut pe vremuri şi la pro-tv ca fiind singurul preot din România care le repară enoriaşilor televizoarele ! 🙂

    Comentariu de beausergent | Octombrie 19, 2009 | Răspunde

  6. da, n-am nicio indoiala ca exista, cea mai mare prostie (in orice privinta) e sa generalizezi, insa din pacate experientele „traumatizante” si cazurile care mi s-au povestit adesea m-au facut sa fiu cu garda pusa. sa ma apar, nu de altceva, desigur …

    Comentariu de cinemavictoria | Octombrie 19, 2009 | Răspunde

  7. da… e o zonă sensibilă. trebuie să ne păzim. am fost dus odata la o adunare neoprotestanta. o saptamana dupa aceea am foat dezorientat de tot, aproape chiar fizic si tempoaral. aveam impresia ca nu mai stiu care e susul si care e josul…

    Comentariu de beausergent | Octombrie 20, 2009 | Răspunde

  8. deci moartea lenta cere idei lente, da, eu am, si oricum mor de cand m-am nascut. ieeee! s-a scris un cantec despre viata mea!

    Comentariu de ora25 | Octombrie 20, 2009 | Răspunde

  9. eu, care sunt ardelean, ar trebui să nu mai mor niciodată, dacă se merge pe interpretarea asta! 🙂

    Comentariu de beausergent | Octombrie 20, 2009 | Răspunde

  10. la fel de adevărat e şi că Nemuritorul e ardelean. 🙂

    Comentariu de ora25 | Octombrie 20, 2009 | Răspunde

  11. o sa ma prind intr-o viata viitoare. dar nu pot sa nu zic ca duminica am ras la televizor cum nu am mai ras de foarte mult timp, la divertis, versiunea lor la serialul nemuritorul: nemuriciul! cu ioan gyuri pascu in rol titular! 😀 😀 😀 !!!

    Comentariu de beausergent | Octombrie 20, 2009 | Răspunde

  12. Nemuritorul e ardelean = hailendăr sau ce ? …

    Comentariu de beausergent | Octombrie 20, 2009 | Răspunde

  13. nohailendăr! 🙂

    Comentariu de ora25 | Octombrie 20, 2009 | Răspunde

  14. da…
    vezi ca s-a intors lurvv_vruu la tine pe blog. nu stiu cum a ramas cu el. ar fi bine sa ramana bine. eu mai mult m-am amuzat. ego-ul meu e atât de minuscul, practic nu e jignibil.

    Comentariu de beausergent | Octombrie 20, 2009 | Răspunde

  15. zic să stăm liniştiţi, poate nu ne observă…
    ce voia să zică? tu ai înţeles?

    Comentariu de ora25 | Octombrie 20, 2009 | Răspunde

  16. aşa repede?…

    Comentariu de beausergent | Octombrie 20, 2009 | Răspunde

  17. 🙂 bine, mai ai timp. când descoperi îmi spui, da? 🙂

    Comentariu de ora25 | Octombrie 20, 2009 | Răspunde

  18. te ţin la curent 😉

    Comentariu de beausergent | Octombrie 20, 2009 | Răspunde

  19. 😉 merci pentru versuri…

    de unde sunt? am de gand sa le folosesc intr-un post!

    Comentariu de ultimulunicorn | Octombrie 22, 2009 | Răspunde

  20. e un link acolo…

    Comentariu de beausergent | Octombrie 22, 2009 | Răspunde

  21. ma bucur ca le gasesti… utile 😉

    Comentariu de beausergent | Octombrie 22, 2009 | Răspunde

  22. hei, eu ma bucur ca le-ai gasit!!! 🙂
    O zi frumoasa sa ai!

    Comentariu de ultimulunicorn | Octombrie 22, 2009 | Răspunde

  23. le-am găsit în memorie. pe georges brassens îl ştiu pe dinafară (vezi nota explicativă)
    da’ tu găsişti linku’?

    Comentariu de beausergent | Octombrie 22, 2009 | Răspunde

  24. oui, j’ai trouve!

    da’ caut toata poezia in franceza… o sa mai caut.
    sau ma ajuti tu?/:)

    Comentariu de unicornu' parfumat cu poezie | Octombrie 22, 2009 | Răspunde

  25. instantaneu. o postez ca referinta pe postul original si un link de aici. 2 min.

    Comentariu de beausergent | Octombrie 22, 2009 | Răspunde

  26. text original

    Comentariu de beausergent | Octombrie 22, 2009 | Răspunde

  27. merci toujours….

    Comentariu de unicornu' parfumat cu poezie | Octombrie 22, 2009 | Răspunde

  28. avec plaisjour! 🙂

    Comentariu de beausergent | Octombrie 22, 2009 | Răspunde


Lasă un răspuns

