Beausergent's Blog

– blog de semne şi minuni –

Jacques Brel şi Georges Brassens


Doc004

Nu mă omor după şansonete dar Jacques Brel şi Georges Brassens îi transcend genul.

De unde unde până unde Jacques Brel. În adolescenţă (iarăşi), pe la 16-17 ani, într-o sâmbătă după-amiază, traversez camera părinţilor – aşa era apartamentul de bloc, trebuia să traversezi prima cameră pentru a ajunge în debaraua din care se intra în a doua – când mă blochez de ce văd la televizor. Un om, pe o scenă, în spate orchestra. Omul, neverosimil de dinţos, cu ochii ieşiţi din orbite, cânta… se agita, dădea din mâini, trăia intens. Şi apoi versurile… Un imn nebun dedicat speranţei nebune într-o iubire fără speranţă. Era Jacques Brel, interpretând Madeleine. Mi-a trebuit un timp să-mi revin. Mă făcuse praf. Nichita Stănescu vedea în exagerare o categorie poetică. La Jacques Brel, devine expresie muzicală. N-am găsit pe youtube interpretarea aceea, ci una mai puţin intensă. Brel s-a retras în plină glorie, pentru că simţea că nu mai poate fi sincer pe scenă. Trăirea aceea, sinceră, care mă impresionase atât. Am mai auzit, apoi, Amsterdam, Le moribond, Marieke, Le gaz, Une valse a mille temps, Une ile şi toate celelalte. Nu veţi scăpa. Vi le voi băga pe gât, una câte una! Fugiţi cât încă mai puteţi! Nu e şansonetă. E Jacques Brel.

Le gaz
Amsterdam

Madeleine

later… laaaaaater edit

cand, imediat după revoluţie, studenţi fiind, am fost vizitaţi de studenţi francezi, i-am rugat să ne trimită de acolo, din ţara lor, casete cu jaques brel – a fost singurul lucru pe care l-am cerut. şi ne-au trimis. una singură. cu georges brassens. am ascultat. n-am înţeles nimic. am păstrat-o. după absolvire şi angajare, mi-am amintit de casetă şi i-am dat-o unei colege, absolventă de filo – română -franceză – s-o asculte. şi-a pus căştile de la walkman şi … dusă a fost… o vedeam cum surpriza surâzătoare i se citea pe toată faţa. n-a vrut să mai îmi dea înapoi caseta niciodată. n-a fost frumos din partea ei, dar pentru mine era clar că… ceva era acolo! la un moment dat am primit de la un american 5 casete de 2 ore fiecare cu toate câtecele lui brassens şi le-am tradus pentru prieteni şi colegi. asta e tot.

Septembrie 28, 2009 - Posted by | Despre mine

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

