Beausergent's Blog

– blog de semne şi minuni –

metafizica prăbuşirii


inteligenta_esuata3„Mărturisesc că nu-mi place eşecul. Cred că una dintre intoxicările culturale postromantice a fost preferinţa pentru o metafizică a prăbuşirii. Şi, pe cât posibil, aceasta să se întâmple în capul altora, ceea ce e culmea imposturii. Să-l citeşti pe Sade e minunat, nu şi să trăieşti ca el. Transformarea degradării, eşecului, groazei, cruzimii, absurdului în obiecte estetice este inevitabilă, dar e descumpănitoare. Desparte arta de viaţă. Ca urmare, afirmaţia lui George Steiner potrivit căreia „cultura nu face oamenii mai buni” este scandaloasă tocmai pentru că e adevărată. Păcat.”

„Ceea ce mă face să studiez o temă atât de complicată e optimismul meu de pedagog. Cred că inteligenţa poate triumfa şi ar fi de dorit să o facă. Să încercăm şi noi. Scopul acestei cărţi este să ajute la reducerea vulnerabilităţii omului.”

Jose Antonio Marina, “Inteligenţa eşuată. Teoria şi practica prostiei”. Traducere din limba spaniolă de Cristina Sava şi Rafael Pisot. Iaşi, Ed. Polirom, 2006

Septembrie 16, 2009 - Posted by | Inteligenţa eşuată

6 comentarii »

  1. cre ca inteligenta isi da cu stangu’n dreptu, inteligenta.

    sa fim seriosi.

    Comentariu de strelnikov | Septembrie 17, 2009 | Răspunde

  2. mi-am dat cu părerea despre naivitatea demersului aici. eu cartea mi-am cumpărat-o într-un moment de depresie provocat de o imprejurare in care nu inteligenta ci bunul meu simt ma tradase. desi inteligenta mea insasi a stralucit prin absenta in momentul acela. iar proiectul de pe blog, l-am inceput la nervi, si acum mi-e jena sa-l abandonez… inteligenta trebuie sa ramana slujnica. greseala e cand o facem regina!

    Comentariu de beausergent | Septembrie 17, 2009 | Răspunde

  3. well monsieur am citit si postul acela, aveti dreptate sunt mai multe contrasensuri posibile. bunul-simt e una, inteligenta alta, „geniul” alta, intelepciunea alta, fericirea alta, nefericirea alta, raul, binele, frumusetea – alta, etc.

    se mai ating din cand in cand da’ rar.

    Comentariu de strelnikov | Septembrie 17, 2009 | Răspunde

  4. da, dar cartea are un proiect strict delimitat. acum am facut aburi in introducere, dar cand intram in subiect va reiesi ca e strict o carte de profilaxie a prostiei, care – prostia – există, mai ales la persoanele inteligente şi se poate trata! – zice autorul. vom vedea dacă şi unde greşeşte :)! dar asta in episoadele urmatoare 🙂

    Comentariu de beausergent | Septembrie 17, 2009 | Răspunde

  5. cant wait.

    anyway, u enjoy borat [or ali g or bruno]? nu ma refer la filme ci la interviurile lui scurte, cu diverse personalitati, care sunt si pe utube.

    sigur, unii le considera farse tembele. dar observ ca nimeni [nici macar chomsky] nu a reusit sa iasa din propriul context [pretentios] si sa’l trateze pe individ natural [adica cu „common-sense”]. inteligenta sau cultura isi construiesc fortificatii si se baricadeaza inauntru, just like anything else.

    scuze pt divagatie, keep in touch.

    Comentariu de strelnikov | Septembrie 17, 2009 | Răspunde

  6. d’ale lui bruno: le-am gasit citate in Dilema veche si apoi am vazut, la repezeala, un scurt episod dintr-un interviu. m-au amuzat teribil şi le tot povestesc colegilor pe masura ce mi le amintesc. binevenita divagatie! thx pentru vizita.

    Comentariu de beausergent | Septembrie 17, 2009 | Răspunde


Lasă un răspuns

